About You, lekker brutaal maar wat is het verschil?

Het kan je in de afgelopen week als mode liefhebber bijna niet ontgaan zijn. Er is een nieuwe speler in het veld, About You. En ze geven aan grote concurrent Zalando heel duidelijk te kennen dat die maar beter uit kan kijken.

About You

Volgens mij was er niemand op bedacht dat About You de aanval op de grootste concurrent Zalando op deze manier zou openen. Zo openlijk en hatelijk. Met een overkill aan radio commercials en gesponsorde Instagram posts werd er continu herhaald dat het binnenkort ‘bye bye Zalando’ is. Hoe denkt About You dat te gaan doen? Kijkend naar de websites ziet dit er nagenoeg hetzelfde uit.

About you

Wat is het verschil?

De merken komen overeen met elkaar, de verkoopvoorwaarden zien er hetzelfde uit, de trend stories worden op dezelfde manier geschreven. Het enige verschil dat er te vinden is ligt in het feit dat About You online influencers inzet. Zelfs dat zouden we in vergelijking kunnen zetten met het Zalon van Zalando waar je via een stylist je kleding kan shoppen.

Waar kan About You werkelijk verschil maken met Zalando en klanten naar zich toe trekken? We worden allemaal graag beïnvloed door de influencers. Vooral omdat we ze overal om ons heen zien en tegen komen. Sterker nog, een ieder van ons is of kan een influencer zijn.

 

All smiles last night @aboutyou_nl ?….shop till we drop! #crazyaboutyou #funmetdezegek

A post shared by Naomi van As (@naomivanasofficial) on

In een influencer zoeken we iets dat herkenbaar is en motiveert. Het aantrekken van influencers als Betram Rose, Naomi van As en Anna Nooshin is erg leuk voor de mensen die ook daadwerkelijk een maatje 36 hebben of dit ambiëren. De werkelijkheid is dat vrouwen gemiddeld maat 44 hebben en zich dus niet herkennen in de influencers die About You heeft aangetrokken. Die jurk of die jeans staat geweldig op een vrouw maat 38 met weinig rondingen maar ziet er niet uit bij een dame met maat 46 en een appelfiguur. About You had door het aantrekken van influencers met verschillende doelgroepen in één keer veel meer mensen naar zich toe kunnen trekken.

Influentials About You
image Brunopress

Aandacht

Omdat de verschillen tussen About You en Zalando zo klein zijn kunnen we ons afvragen waarom About You direct zo hard schreeuwt. Wat dachten ze op de marketing afdeling? Dat wie het hardste schreeuwt ook de meeste aandacht krijgt? Dat aandacht, aandacht is en het niet uit maakt of dit goed of slecht is? Niemand vind het nieuwe jongetje in de klas leuk als deze direct begint te schreeuwen dat hij de beste is zonder dat er enig bewijs voor is.
Bij About You hebben ze zeker niet nagedacht over de fan base die Zalando heeft opgebouwd in Nederland. Onder vele van de Instagram posts van About You geven Zalando-fans commentaar op de manier van reclame maken. Tot nu toe lijkt het vooral een grote bek te zijn.

Niemand vind het nieuwe jongetje in de klas leuk als deze direct begint te schreeuwen….

In een tijd van bewustwording, duurzaam ondernemen en inclusiviteit is dit waar About You zich kan onderscheiden. Transparantie in waar producten vandaan komen en hoe deze gefabriceerd worden. Hoe worden ze geleverd, hoe zit het met de arbeidsomstandigheden van werknemers? Van Zalando is bekend dat medewerkers worden behandeld als slaven en zeer slecht betaald worden.

->Lees ook : About You naar Nederland

Waar is About You beter?

Is dit bij About You beter dan is dat zeker een reden om daar te gaan shoppen. Maar ook zijn de merken die je verkoopt integer en bedoeld voor iedereen? Is About You werkelijk voor iedereen en zijn alle maten er verkrijgbaar? Word er bij About You ingekocht op het ideaalbeeld van het blanke Europa of sluit het ook aan op de wensen en verwachtingen van de mensen die er anders uit zien.

Zoals ik het zie had About You zich beter op zichzelf kunnen richten. Er zijn meer dan genoeg manieren om de aandacht te krijgen. Als de influencers echt je grote kracht zijn en je USP dan had je die gebruikt om jezelf in de kijker te spelen. About You heeft de focus op Zalando niet nodig. Ze hebben merken die zichzelf verkopen. Influencers die klanten naar de webshop kunnen trekken. Een prettige interface op de website en een gebruiksvriendelijke app. Waarom dan zo uithalen naar je concurrent? Voor ons zit er niets anders op dan achter over te gaan zitten en afwachten wat er gaat gebeuren.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.