Cowboy urban e-bike

Review Cowboy e-bike, weet goed zijn weg door de Urban jungle

E-bikes waren lange het domein van diegene die extra steun nodig hadden bij het fietsen. In rap tempo zijn de e-bikes ook aantrekkelijk geworden voor andere doelgroepen. Steeds meer bedrijven springen in op deze trend en leveren prachtige producten af. Een goed voorbeeld daarvan is de Cowboy, een stoere Urban e-bike uit België. Wij mochten hem een aantal dagen uitproberen.

Cowboy e-bike

Nederland is een fietsland, dit vervoermiddel zit in ons DNA. Eerst leer je lopen en daarna leer je fietsen. De fiets is je eerste stap naar onafhankelijkheid, je komt verder dan je ooit geweest bent naar vrienden, school en werk. De fiets is ook het meest milieu vriendelijk vervoermiddel dat we hebben en het is beschikbaar voor iedereen.

Dat vervoermiddel maakt momenteel een stap richting de toekomst door de introductie van de e-bikes. Fietsen met een hulpmotor die je ondersteuning geven tijdens het fietsen. Dit maakt fietsen sneller, minder vermoeiend en een stuk leuker wanneer het moet.

De Cowboy is een e-bike uit België, een Urban e-bike gemaakt voor het woon-werk verkeer. Nozie mocht hem testen en hieronder lees je en zie je waarom wij er enthousiast over zijn.

Design

Voordat de fiets afgeleverd werd kenden we hem alleen van de foto. We weten allemaal dat foto’s een beetje kunnen liegen (kijk maar naar Funda). In dit geval arriveerde de foto op onze locatie, wat een plaatje van de fiets.

Het ontwerp van de Cowboy zit tussen een mountain/citybike en een fixie in. De algehele stoere bouw laat je denken aan een stoere mountainbike. Het ontbreken van versnellingen, het minder brede stuur en de matzwarte afwerking geven je weer het idee van een fixie.

Je mag zeker gezien worden met deze Urban e-bike. Hij is waanzinnig stoer en heeft een fraaie uitstraling. Dat komt vooral door het strakke frame en zijn afwerking. Ik heb maar vier zichtbare lasnaden kunnen ontdekken verder lopen alle verbindingen mooi in elkaar over.

Hetzelfde geld voor de verlichting. Deze is verwerkt in het frame met een matte plastic afdekplaat. Ook hier vormt het een mooi geheel met de andere lijnen van de fiets. De banden maken het af want deze hebben namelijk geen profiel wat weer heel goed bij de algehele look van de fiets past.

De ‘e’ uit e-bike

Deze Cowboy is een e-bike waar de 36V motor verstopt is in de achternaaf en daar zie je weinig van. De accu die voor stroom zorgt hangt tegen de verticale buis van het frame en net onder het zadel.

Geen ketting op cowboy fiets
Er zit geen ketting op deze fiets

Het rijden op de Cowboy is anders dan ik gewend ben van een e-bike. Bij andere (oudere) fietsen voelde je de kick van de motor wanneer deze ondersteuning ging leveren. Dat is niet het geval bij de Cowboy want de ondersteuning voel je niet en die is er gewoon. Tijdens mijn tochten vergat ik wel eens dat ik hard ging en de bocht maar net haalde.

Lees ook: e-scooter Niu presenteert nieuwe modellen

Wat betreft de snelheid geeft de Cowboy ondersteuning tot 25 km per uur en daarna kun je het lekker zelf uitzoeken. In mijn ervaring rij je met gemak 28-30 kilometer per uur en dat kost weinig tot vrijwel geen inspanning. Nog harder kan wel maar omdat de fiets geen versnellingen heeft is het eindig en ga je 40 km/uur waarschijnlijk niet makkelijk halen.

Leuk detail is dat deze fiets geen ketting heeft maar dat de aandrijving wordt overgebracht door een riem. Deze is gemaakt van rubber en glasvezel dus oersterk. Bij de levering krijg je geen smeerolie maar een spuitbus siliconen.

Urban voor de city

De snelheid is dus best hoog maar beperkt. Ik had wel de ervaring tijdens een rit over een landweg tussen twee dorpen in dat ik steeds harder wilde. Je lichaam hoeft veel minder inspanning te doen voor de snelheid die je fietst dus je wil meer. Zoals ik hierboven al schreef is dat ‘meer’ snel eindig. Is dat erg?

Nee, deze fiets is niet gemaakt voor lange tochten over langgerekte wegen door de natuur. De Cowboy rijdt het beste in de Urban Jungle. Persoonlijk vond ik het supervet om op snelheid te navigeren rond obstakels. Het stuur is niet superbreed en de voorvork lekker recht. Dat geeft een snelle en directe stuur-actie en die heb je nodig in de stad.

De remmen van de cowboy
De remmen

De remmen zijn hydraulisch en zorgen ervoor dat je binnen no-time stil staat. Dat geeft een veilig en zeker gevoel, wel even oefenen met de remdruk anders ga je slippen en dat kan er voor zorgen dat je niet op tijd stil staat.

De remmen zorgen er dus voor dat je veilig en stil komt te staan. De verlichting op de Cowboy is ook meer dan in orde. Felle lampen die bedient worden via de app op je smartphone. Het achterlicht heeft zelfs een soort van een remlicht om achter opkomend verkeer te waarschuwen dat je hard in je remmen knijpt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt gezien heb in mijn testperiode. Of ik stopte niet snel genoeg of het effect is minimaal.

Hoe ver kom ik met de Cowboy?

De accu heeft een inhoud genoeg voor 70 km fietsen voordat je hem weer moet opladen. Stel dat je 12 kilometer per dag fiets dan kun je een hele werkweek fietsen zonder je zorgen te maken om je ‘juice’.

Accu lampjes van de cowboy e-bike
Deze lampjes geven een indicatie van de acculading

Het opladen van de accu duurt 3,5 uur en is heel makkelijk. Je haalt de accu met een sleutel van de fiets af en hangt hem aan de lader. Dat de accu verwijderbaar is is belangrijk. Stel dat je op een etage woont hoef je niet de 16 kilogram die de fiets weegt mee de trap op te zeulen maar alleen de accu.

Hoe slim is de fiets?

Natuurlijk heeft de fiets een app en met die app bestuur je de fiets. Hij weet waar je fiets staat en waarschuwt je wanneer hij er vandoor gaat. Met een druk op de knop ontgrendel je de fiets en kun je wegrijden. Je kunt navigeren in de app, lichten aan en uit zetten en de snelheid bijhouden. Ook is er een log van al je ritten.

Hij zit er niet standaard bij maar een houder voor je smartphone is wel handig

Eerlijk gezegd heb ik weinig gekeken naar de app. Ik had veel te veel plezier in het fietsen en dat is een compliment.

Conclusie

De Cowboy is een mooie, stoere en toch prettige fiets voor woon/werk verkeer in de stad. Daarbuiten presteert hij minder want er is geen vering, putten in de weg voel je heel goed. De motor loopt soepel en snel en de wendbaarheid is fantastisch, het is een leuk apparaat om mee te fietsen.

Ik zou er alleen andere handvatten opzetten want deze snijden in beetje in je handen. Ook zou ik waarschijnlijk iets minder lucht in de banden doen voor iets meer comfort. Ook zou een bel geen overbodige luxe zijn, niemand hoort je aankomen namelijk. Dan nog even het slechte nieuws en dat is de prijs. De Cowboy e-bike kost bijna 2000 euro en dat is een smak geld. Nu weten we wel dat de gemiddelde saaie e-bike al snel 1200 euro kost, maar toch het voelt als veel geld. Voor mij is hij het wel waard, zeker ook vanwege de ondersteuning die je krijgt. Wat de prijs-kwaliteit verhouding is kan ik pas zeggen wanneer ik andere fietsen heb geprobeerd.

SUMMARY & RESULTS

Leuke, stoere en snelle fiets voor woon-werkverkeer in de stad! De prijs is fors maar daar krijg je wel een hele mooie,soepele en goed ontworpen fiets voor terug.

Cowboy Urban e-bike Cowboy Urban e-bike

8.0

Leuke, stoere en snelle fiets voor woon-werkverkeer in de stad!

Algemeen

8

Tags:

  • Ik ben nergens echt goed in, maar kan veel een beetje. Schrijft en maakt op het internet. Hobby is werk en werk is hobby. Tech is cool en een lifestyle. Social is niet meer dan leven op een andere level.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ads