Facebook maakt ons heel erg ongelukkig en advertenties haten we

Je zou denken dat een bezoekje aan social media ons gelukkig zou maken. Maar dat is namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Een onderzoek wijst uit dat een flink percentage van de ondervraagden zich helemaal niet zo happy voelt na een bezoek aan  Facebook, Twitter, YouTube, Snapchat, LinkedIn en Instagram.

Wie maakt ons het ongelukkigst?

Een onderzoek in Australie, Engeland en de Verenigde Staten heeft een aantal interessante feiten aan het licht gebracht. Een bezoek aan social media maakt ons redelijk vaak ongelukkig, meer dan dat we zouden denken.

Dan is natuurlijk gelijk de vraag, welk netwerk maakt ons dan het meest ongelukkig?

Een overweldigende meerderheid in alle drie de landen kiest voor Facebook. Het grootste netwerk van de wereld maakt ons ook het meest ongelukkig.

Maar het is niet alleen Facebook. Een derde van de ondervraagden geeft aan zich niet fijn te voelen na een bezoek aan een social media site. Ongeveer 12% zegt zich fantastisch te voelen wanneer ze van een van de eerder genoemde netwerken afkomen.

We haten advertenties

In hetzelfde onderzoek werd de vraag gesteld wat we van advertenties vinden. Het zal geen verrassing voor je zijn dat de cijfers er daar ook niet om liegen.

Maar liefst 65% van de ondervraagden hebben een hekel aan advertenties, ze vinden het echt niet leuk. Maar 11% zegt de advertenties wel leuk te vinden. Voor de bedrijven die deze advertenties inkopen is dit niet zo een groot probleem als je zou zeggen. We kijken als consument toch wel.

Maar waarom worden we ongelukkig?

Daar geeft het onderzoek geen direct antwoord op. Misschien is de perceptie die we hebben van social media verkeerd. Het is namelijk niet per definitie een ‘happy place’ waar je alleen met leuke mensen praat. Vaak zien we mensen die het leuker en beter lijken te hebben. Lijken zeggen we want niet alles wat op Instagram staat is waar.

Daarnaast leest de meerderheid van de mensen nieuws via social media, en nieuws is vaak alleen nieuws wanneer het slecht is. Door de social media zijn we vaak in staat om (ongefilterd) onze mening te geven. En dat laatste draagt vaak ook niet bij aan de ‘feestvreugde’.

Bron: Hubspot

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ads