Snapchat heeft een onderzoeksbureau de opdracht gegeven om te onderzoeken hoe mensen zich voelen wanneer ze social media gebruiken.
Creativiteit en depressie
Wanneer we social media gebruiken geeft ons dat een bepaald gevoel. Het is algemeen bekend dat dat niet altijd positieve gevoelens zijn. Op Instagram kunnen de stroom aan blije en mooie foto’s van Instragam-modellen je een gevoel van onzekerheid geven. Op Twitter zien we veel discussies en lees je vaak ongenuanceerde en scherpe meningen. Dat kan je een beeld van de wereld geven dat je somber stemt.
Snapchat heeft het onderzoeksbureau Murphy Research de opdracht gegeven om te onderzoeken hoe wij ons voelen wanneer we een bepaald social media-netwerk gebruiken. Hier kwamen een aantal leuke (?) feitjes uit.

In de bovenstaande afbeelding kunnen we de verschillende emoties zien die bijvoorbeeld Snapchat of Instagram bij ons oproepen. Daarbij valt op dat Snapchat en Instagram beide een overwegend positief gevoel geven aan de gebruikers. Twitter komt er heel slecht vanaf, men voelt zich nerveus, schuldig en depressief.

Ook heeft men in het onderzoek gevraagd om welke reden men een social media-kanaal gebruikt. Ook hier zien we verschillende redenen, Snapchat en Instagram worden voornamelijk voor het volgen van vrienden gebruikt. Twitter en YouTube zitten meer aan de informatieve kant. Wat vooral opvalt is dat men op YouTube zoekt naar producten die ze willen kopen. Deze reden komt niet terug bij de andere kanalen.
Wanneer gebruiken we welke app?
Bovenstaande afbeeldingen laten zien wanneer we een social media-app gebruiken. Snapchat wordt veel gebruikt wanneer men aan het winkelen is. YouTube wordt dan weinig gebruikt maar wanneer men zich verveelt of lang moet wachten dan gaat het gebruik van YouTube weer omhoog. Kloppen deze resultaten met de manier waarop jullie social media gebruiken?
Show Comments