Rond 1997 kreeg Reed Hastings een boete van 40 dollar vanwege het te laat inleveren van een film bij een verhuurpunt. Deze irritatie was het begin van Netflix en twintig jaar hebben ze 100 miljoen betalende klanten en een stralende toekomst.
Netflix 20 jaar
In 1998 ging de eerste website van Netflix online. Toen was het nog (bijna) niet mogelijk om te streamen en verhuurde men DVD’s die per post werden verstuurd.
Voor een vast maandbedrag kon je DVD’s reserveren en deze voor onbepaalde tijd thuis houden. Wanneer je de DVD terugstuurde dan kreeg je de volgende film van je lijst. De kleur rood was toen al belangrijk want de DVD’s werden verstuurd in markante rode enveloppen.
Groei
Het bedrijf groeide als kool. In 2002 had het al een notering aan de beurs en het bedrijf groeide hard. Maar pas 8 jaar later, in 2010, starte Netflix met het aanbieden van zijn diensten buiten de Verenigde Staten.
Door de opmars van breedbandinternet was het bedrijf al overgestapt op het streamen via internet. Dit is nu de core business van Netflix, maar het versturen van DVD’s bestaat nog steeds!
In 2013 was dan Nederland aan de beurt en konden wij ook eindelijk gebruik maken van het brede aanbod. En we houden van deze streamingdienst want in januari tikten we de 2 miljoen Nederlandse abonnees aan.
Internationaal gaat het ook lekker. In januari zat de streamingsdienst op 100 miljoen betalende abonnees en de groei is er nog niet uit.
Eigen Content
Een goed idee is altijd een inspiratie voor de concurrentie, en om deze voor te blijven deed Netflix iets slims. Door het produceren van eigen series zorgde het bedrijf ervoor dat er unieke content naast de reguliere content kwam.
In 2013 startte men met het uitzenden van deze eigen gemaakte series. House of Cards met acteur Kevin Spacey was een van de eerste eigen series en tot op de dag van vandaag enorm populair.
Deze eigen series trokken meer en meer mensen naar Netflix. Misschien herken je het wel uit je eigen omgeving, maar wanneer iedereen het heeft over een aflevering uit House of Cards dan wordt je welhaast gedwongen om ook een abonnement te nemen.
Daarbij is de eerste maand gratis een lokkertje die heel veel mensen over de streep trekt. Daarbovenop kun je meerdere accounts aanmaken en zo dus de maandelijkse 10 euro verdelen.
Toekomst
Het zal steeds moeilijker worden voor een concurrent om Netflix bij te houden. Dit jaar zal er 6 miljard geinvesteerd worden in nieuwe content. De nadruk zal voornamelijk liggen op ‘unscripted’ programma’s en lokale eigen producties.
‘Unscripted’ staat voor content zoals een Stand-up optreden zijn van Amy Schumer of een reality show met een obstacle race. Naast het aankopen van licenties van lokale shows zijn er nu ook 90 eigen producties in verschillende landen die de lokale markt moeten bedienen.
Netflix wil de toekomst van de televisie zijn en het lijkt erop dat ze dat gaat lukken.
Show Comments