Omzet muziekindustrie stijgt door streamingdiensten

Sinds 1999 daalt de omzet van de muziekindustrie. Zag men nog een omzet van 40 miljard in 1999, in 2014 was dat nog maar 14 miljard. De eerste helft van 2017 laat eindelijk weer eens een stijging zien. 

Omzet stijgt

Eindelijk ziet men dus weer een stijging van de omzet. Na al die jaren van neergaande lijnen gaat de vlag uit bij de bedrijven die hier hun brood in verdienen. Na de cd-hype en de opkomst van het internet dat voor steeds meer mensen binnen hun bereik kwam donderde de omzet in elkaar.

Daarnaast was het illegaal downloaden van muziek een groot probleem. Een cd van je favoriete artiest koste je rond de 30 euro, dan is het zeer aantrekkelijk om het van een of andere site af te te trekken.

Jarenlang waren we niet bereid om te betalen voor muziek, want we konden het ergens voor niets downloaden. Toen kwam de iPod en de smartphone en konden we deze muziek ook nog eens overal beluisteren. De klap op de vuurpijl was de opkomst van de streaming services zoals Spotify en Soundcloud.

Met deze diensten hoefden we niet eens de muziek te bezitten. Maar met een eenvoudige zoekopdracht konden we elke artiest vinden en beluisteren.

Statistiek door Statista
https://www.statista.com/chart/11141/the-money-streaming-into-the-music-industry/

Streaming

De omzetstijging van de muziekindustrie in het laatste kwartaal is vooral te danken aan de streamingdiensten. Het bedrag dat deze diensten omzetten is in 2 jaar meer dan 3 keer zo hoog geworden. We hebben het hier dus over abonnementen op bijvoorbeeld Spotify, Tidal en Google Music.

De streamingdiensten bieden ook vrijwel allemaal een gratis stream aan voorzien van reclame. Deze omzet is ook gestegen maar veel minder dan die van de betaalde dienst. Best opvallend want hoewel de mogelijkheden minder zijn en de reclame hinderlijk, het is wel gratis. Blijkbaar is hetgeen deze diensten bieden de 10 euro per maand meer dan waard.

Als laatste moeten we niet de radio vergeten. Ook dit medium heeft zijn overstap gemaakt naar digitaal en heeft daar ook redelijk succes. Een kleine stijging van een 30% maar het is nog steeds een substantieel onderdeel van de gehele muziekomzet.

Luister jij wel eens digitale radio?

 

 

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ads