NIU M+

Review NIU M+, comfortabel, snel en vooral stil

De toekomst is elektrisch wat je er ook van vindt. De maatschappij gaat veranderen en dat biedt kansen voor nieuwe bedrijven. Een van deze bedrijven is NIU. Zij maken elektrische scooters en wij hebben er een getest.

NIU

Dit bedrijf is van oorsprong Chinees met aan het hoofd een aantal slimme mensen die hun ‘sporen’ al bij andere bedrijven verdiend hebben. Via crowdfunding financierden ze de eerste modellen voor NIU. Nu staat het bedrijf genoteerd aan de Amerikaanse technologie-beurs Nasdaq en verkoopt het per kwartaal meer dan 100.000 elektrische scooters.

NIU M+

Via Mango Mobility in Rotterdam kregen we de gelegenheid om een aantal dagen een model van NIU te testen. De keuze viel op de M+ in de 45 km/uur uitvoering. Dit model is ook te verkrijgen in een 25 km/uur uitvoering zodat je geen helm hoeft te dragen. Wij waren vooral benieuwd naar het comfort bij de hogere snelheid en hoe het apparaat bij langere ritten naar bijvoorbeeld het werk functioneert.

NIU M+ zijaanzicht

Design

Een scooter is al lang niet meer een vervoermiddel alleen. Het is ook een statement wat je maakt, bijna een accessoire bij je kleding. Wat betreft het ontwerp van de NIU M+ zit je goed. De scooter heeft strakke lijnen en alles is glad en er zijn weinig onregelmatigheden te ontdekken.

NIU M+ achterzijde

Verlichting en dergelijke is mooi weggewerkt in de body waardoor de lijnen niet onderbroken worden door bijvoorbeeld een koplamp of richtingaanwijzer.

Veiligheid

Ook het dashboard op het stuur zit helemaal in de body verzonken en geeft je alleen de informatie die je nodig hebt. Je ogen moeten immers op de weg gericht zijn. NIU denkt ook aan je veiligheid want rondom is er ‘contour-verlichting’ aangebracht die je ook van de zijkant zichtbaar maken.

Remmen is ook wel een essentieel onderdeel van de veiligheid op de weg. de scooter beschikt over grote hydraulische schijfremmen aan de voor en achterzijde die je snel stil doen staan.

Comfort

Aan de voorzijde gebruikt de scooter telescoopveren en aan de achterzijde ‘gewone’ veren. Deze zijn comfortabel, rij je over kinderkopjes of een andere onregelmatige weg dan voel je dat wel natuurlijk. De zitting is eenvoudig maar biedt genoeg ondersteuning. Je kunt iemand achterop nemen.

Geluid is ook comfort en dan vooral de afwezigheid van het geluid. Omdat de scooters van NIU elektrisch zijn heb je geen last van motorgeluid. Begrijp me goed, ik hou van het rochelende geluid van een V12 in een dikke wagen, maar helemaal geen geluid is ook wel een hele fijne luxe. Ook voor de omstanders want wanneer je de pech hebt te wonen in een wijk met heel veel pubers met scooters dan weer je wat ik bedoel.

Een nadeel van het afwezigheid van het geluid van de motor is dat je elke ratel, klik en kadonk hoort. NIU is er in geslaagd om alles aan deze scooter zo te bevestigen dat je echt bijna niks hoort. Alleen het zoemen van de banden over het asfalt en het gieren van de wind rond je helm verraad dat je beweegt. Heel fijn.

Motor en bediening

Een elektrisch scooter is zoveel eenvoudiger dan een scooter met een motor. Er zijn veel minder onderdelen en er kan dus ook minder stuk gaan. De aandrijving van de M+ zit in het achterwiel en is behoorlijk direct. Trek het ‘gas’ open en je gaat als een raket uit de startblokken. Deze scooters hebben geen tijd nodig om op gang te komen zoals een benzinemotor, ze zijn gelijk weg, en dat is lekker hoor. Belangrijk om te vermelden is dat deze motoren gemaakt worden door Bosch. Dat is een gerenommeerd bedrijf en dat draagt zeker bij aan de betrouwbaarheid van de M+.

NIU M+ sleutel

Het bedienen van de scooter is ook simpel. Sleutel erin. groene knop indrukken en je gaat. Je kunt kiezen uit twee standen, de eerste laat je niet harder dan 25 km/uur gaan en de tweede geeft je toegang tot de snelle modus. Verder zijn er natuurlijk knoppen voor licht en richtingaanwijzers en is er zelfs een cruise control aanwezig, dat is cool.

Een leuk detail is ook dat er onder het stuur een vakje is voor je smartphone. Er is zelfs een USB-aansluiting om je telefoon op te laden, ja elektriciteit is handig.

App

Over smartphones gesproken, er is natuurlijk ook een app. Deze app laat je je ritten bijhouden, voltage van de accu in de gaten houden en je scooter volgen. Dat laatste is handig wanneer de scooter er zonder jou vandoor gaat of je wil controleren of je vriendje of vriendinnetje toch niet stiekem naar de kroeg rijdt. Deze tip heb je niet van mij.

Lees ook: NIU komt met goedkoper tweede merk e-scooters

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de app door omstandigheden niet heb kunnen testen. Van anderen hoor ik dat het een prima aanvulling is op je ervaring met de scooter. Bij een volgende test zullen we zeker dieper ingaan op de app en wat je er allemaal mee kan.

Accu

We hebben het belangrijkste voor het laatste gehouden en dat is de accu. Dit is namelijk waar het om draait bij het elektrische rijden. De accu bepaald of het een succes is of niet.

De NIU M+ heeft een actieradius van 70 km en dat is meer dan genoeg voor normaal woon-werkverkeer. Het CBS heeft berekend dat de gemiddelde afstand tussen thuis en werk tussen de 15 en 35 km is. Gemiddeld is dat 22 kilometer en dat haal je dus gemakkelijk.

De actieradius kun je overigens makkelijk zelf uitrekenen op de site. Het een en ander hangt af van welke uitvoering je neemt en het gewicht. Deze 70 km/uur is gebaseerd op een persoon van 90 kilo bij een temperatuur van in de twintig graden.

Het laden van de scooter is ook heel eenvoudig. Je hoeft er geen kabel aan te hangen zoals bij een auto want de accu kun je namelijk gewoon mee nemen. Nadat je de zitting omhoog geklapt hebt til je de accu eruit en kun je hem thuis of op het werk aan het stopcontact hangen. Loop je weer naar je scooter dan til je de accu erin en je kunt weer gaan.

Het is goed om te weten dat je twee jaar garantie krijgt op de accu. De levensduur van dit belangrijke onderdeel is vijf jaar.

Conclusie

Ik heb het rijden met de NIU M+ als zeer positief ervaren. De directheid en de stilte zijn absoluut heel fijn tijdens de reis. De scooter ziet er gewoon heel goed uit, hij is goed ontworpen en je maakt echt een ‘statement’ wanneer je door de stad heen zoeft.

Er zijn natuurlijk ook verbeterpunten. Zo heb je geen ruimte om in de scooter je helm op te bergen. Onder de zitting neemt de accu alle plek in beslag en dat zie ik wel als een nadeel. Daarnaast kan de actieradius voor een aantal mensen een probleem zijn. Woon je meer dan 30/35 kilometer van je werk dan haal je een retour niet en zul je op je werk moeten laden.

Ook vraag ik mij af wat de kosten zullen gaan zij wanneer je over 5 jaar de accu moet gaan vervangen. Gegeven het feit dat dit het meest belangrijke onderdeel is zal de prijs om deze te vervangen ook hoog zijn. Hou daar ook rekening mee wanneer je een dergelijke scooter van iemand anders overneemt.

NIU M+ kopen

Zo een mooie scooter heeft een ook een mooie prijs. De NIU M+ ligt rond de 2500 euro en dat is een flink bedrag. Voor een ‘gewone’ scooter betaal je de helft en dan kom je er ook.

Toch vertellen de mensen van Mango Mobility Rotterdam ons dat ze heel erg blij zijn met het merk. De verkopen zitten in de lift en er komt steeds meer belangstelling voor deze soort vervoermiddelen.

SUMMARY & RESULTS

Elektrisch is de toekomst en de NIU M+ vult deze goed in. Deze scooter is mooi, snel encomfortabel. Wanneer je bereidt bent om deze prijs te betalen dan zou ik het zeker doen.

8.3

De NIU M+ is een zeer comfortabele scooter. Goed bereik en ziet er goed uit.

Comfort

8

Range (accu)

8

Design

9

Rijprestaties

8

Tags:

  • Ik ben nergens echt goed in, maar kan veel een beetje. Schrijft en maakt op het internet. Hobby is werk en werk is hobby. Tech is cool en een lifestyle. Social is niet meer dan leven op een andere level.

  • Show Comments

  • Karin

    Ik ben in het bezit van een NiuM-serie scooter, hee rijdt fantastisch maar ben al een jaar bezig met een zadel die niet waterdicht is, inmiddels al 3x vervangen maar nog steeds zuigt de zadel door de naden water op, oplossing zou zijn een zadel uit een stuk geen stiknaden, of deze waterdicht maken?? nog steeds geen oplossing, ik rijd nu met een regenhoes en plastic daar tussen maar dit is geen fijne oplossing en het schuift erg.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ads