Snapchat

Snapchat-app-update : deze dienst wil nooit mainstream worden

Snapchat heeft iets gedaan wat niet bij het bedrijf past, ze zijn beursgenoteerd. Het was blijkbaar nodig om het benodigde kapitaal binnen te halen maar ze hebben daardoor wel iets verloren. Ze kunnen niet meer hun eigen agenda bepalen en moeten hun oortjes naar die van de investeerders laten hangen.

Snappen ze het zelf nog

Wanneer je beursgenoteerd bent moet je elk kwartaal met de billen bloot en de aandeelhouders een update geven wat betreft het reilen en zeilen van het bedrijf. Kort door de bocht, halen we de doelstellingen en verdienen we geld zodat we meer waard worden. Snap Inc-baas Spiegel kon niet voor de derde achtereenvolgende keer met slecht of op zijn meest gematigd positief nieuws komen.Derhalve liet hij weten dat er een aangepaste applicatie zou komen, een applicatie die makkelijker was te begrijpen voor een bredere doelgroep. Een bredere doelgroep geeft meer gebruikers en meer gebruikers geeft meer adverteerders, ok..je snapt waar ik heen wil.

De pagina links van de camera. Snaps en berichten bij elkaar

Snap Inc wil dit helemaal niet, ze zijn trots op hun soms ondoorgrondelijke manier van bouwen aan de dienst. Wij als ‘oudere’ garde zij gewend dat een app zo gebruiksvriendelijk mogelijk moet zijn. Wanneer de gebruiker het niet gelijk snapt (ok haha) dan gooien ze hem weer van de mobiel, eenvoud! Maar dat is helemaal niet het geval bij Snapchat, je moet moeite doen om de app te begrijpen en de dienst te doorgronden. Er is ruimte voor eigen interpretatie en daarom is de app zo populair en daarom is Spiegel zo trots. Maar dat heeft hij voor een groot gedeelte opgegeven toen hij naar de beurs ging.

De discoverpagina heeft nu alles bij elkaar.

Nieuwe app

Ik begrijp dat ik nog een van de weinige ben die de nieuwe applicatie op zijn smartphone heeft. Snap Inc heeft het een en ander veranderd, zo zijn er nog maar drie schermen waar alles op gebeurd met de camerapagina als centrale pagina.
Evan Spiegel verteld in de begeleidende video dat hij het gebruikersstuk van het commerciële heeft proberen te scheiden. Het ‘Snappen’ vind nu allemaal plaats op een en dezelfde pagina links van de camerapagina, Discover met zijn betaalde maar ook onbetaalde content zit rechts van de camerapagina. Op deze Discover-pagina zit wel de grootste verandering want hier is alles samengebracht wat niet direct met de gebruiker te maken heeft. Dus de geproduceerde verhalen, de Stories rondom een evenement of gebeurtenis maar Snapchat kijkt nu ook wie er populair is in de omgeving. Dat hoeft niet perse een influencer te zijn, maar het kan ook een Snapper zijn die het gewoon goed doet. Leuk voor Snappers om te groeien in volgers en leuk voor jou als Snapper want het is nu eenvoudiger om nieuwe accounts te vinden. Snap Inc leert weer heel veel over jou, wat vindt je leuk en wat vindt je niet leuk, dat is weer goed te verkopen aan de adverteerders, zo is de cirkel weer rond.

Is dit de oplossing?

Eigenlijk wil Snap Inc geen oplossing, ze hebben een gebruikersgroep die trouw is en goed te verkopen want de tieners in Snapchat zijn namelijk bijna nergens anders te benaderen. Maar de aandeelhouders willen groei en vooral Instagram bijhouden want dat is de enige manier om flink te cashen op hun aandelen. Maar mijn gevoel zegt dat dat niet gaat gebeuren, Instagram werkt onvermoeid en in een hoog tempo aan het verbeteren en verbreden van de app. Zij doen namelijk alles wat de gemiddelde consument wil en wat de gemiddelde adverteerder wil en het werkt nog ook.

Tags:

  • Ik ben nergens echt goed in, maar kan veel een beetje. Schrijft en maakt op het internet. Hobby is werk en werk is hobby. Tech is cool en een lifestyle. Social is niet meer dan leven op een andere level.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ads