Je kunt Spotify op twee manieren gebruiken, je betaald maandelijks 10 euro en ziet geen reclame of je gebruikt de gratis versie en ziet en hoort wel reclame. Het bedrijf voert allerlei tests uit om de gratis versie te optimaliseren, in de meest recente test laat men gebruikers advertenties overslaan die ze niet leuk vinden.
Spotify advertenties
De advertenties in de gratis versie van Spotify moet je luisteren en bekijken om gebruik te maken van de dienst. Door deze advertenties te verkopen kan het bedrijf geld verdienen en de artiesten vergoeden voor de afgespeelde nummers. Het bedrijf gaat nu in een test de gebruikers de mogelijkheid geven om ook de advertenties over te slaan.

Men vergelijkt het met de playlist Discover Weekly, deze wordt gemaakt op basis van het luistergedrag van de gebruiker. Nummers die worden overgeslagen komen niet in de lijst terecht want daarvan weet het algoritme dat de gebruiker ze niet wil horen en ze dus geen favoriet zijn.
>>Wat is er nieuw op Spotify?
Het Zweedse bedrijf wil hetzelfde gaan doen met advertenties. In Australië gaat een test draaien waarin alle gebruikers van de gratis versie van Spotify elke advertentie kunnen overslaan. Op deze manier hoopt Spotify te leren welke advertentie de gebruiker wel wil horen. Op basis van deze informatie kan het algoritme in het vervolg de advertenties aanpassen aan de gebruikers. Wanneer de gebruiker advertenties hoort die bij zijn interesse horen is de kans op conversie (een aankoop of een klik op een link) veel groter.
Deze test draait alleen in Australië en de adverteerders hoeven de overgeslagen advertenties niet te betalen. Afhankelijk van de test zal deze functie naar alle gebruikers van de gratis versie worden uitgerold.
Show Comments