Wanneer je een product ontwerpt en bedenkt dan moet je niet alleen denken aan hoe het smaakt, werkt of ruikt. Ook het ontwerp en de naamgeving hebben veel aandacht nodig. Voor je het weet breng je iets op de markt dat een slechte associatie oproept met iets of iemand anders. Dat laatste ondervind Unilver met zijn KJU Showergel.
Unilever
Het Nederlandse bedrijf Unilever werkt hard om in de Aziatische markt voet aan de grond te krijgen. Daarvoor worden aparte producten ontwikkeld speciaal voor de Aziatische gebruikers. Want wat wij lekker vinden kan zo maar ‘vies’ zijn aan het andere einde van de wereld.
Samen met een Koreaanse ontwerper bedacht Unilver het KJU label. Een label gericht op urban millenials met onder andere een showergel. Na een ontwikkelingsperiode van 6 maanden kwamen de producten op de markt. Tot zo ver geen probleem.
Kim Jong-Un
Wat het bedrijf wel even had moeten doen toen ze de naam ‘KJU’ gingen vastleggen was een simpele Google zoekopdracht uitvoeren. Want daar kwam het volgende uit.
De letters KJU staan ook voor de naam Kim Jong-Un, de leider van de Noord Koreanen en zoon van Kim Jong-Il. Een ongelukkige overeenkomst zeker omdat deze leider het momenteel aan de stok heeft met de hele westerse wereld.
Reactie
Unilever zegt zelf deze overeenkomst niet gezien te hebben en reageert met een ‘Whatever’. Om zoiets ga je geen 6 maanden ontwikkeling stopzetten om de naam te veranderen. Het is ongelukkige overeenkomst die momenteel voor heel veel gratis publiciteit zorgt.
De redactie van Nozie heeft Kim Jong Un om een reactie gevraagd. Helaas hebben we daar nog geen antwoord op ontvangen. Wij vermoeden dat er problemen zijn met het internetinbelmodem in Pyongyang. Mochten we alsnog een antwoord ontvangen dan zullen we dit artikel van een update voorzien.