sponsored post

Honderden influentials krijgen waarschuwing

In het Verenigd Koninkrijk hebben honderden influentials een waarschuwing gekregen van de autoriteiten. Ze kregen dit standje omdat ze niet of niet altijd duidelijk waren of dat er een foto of blogpost betaald was door een merk.

#Sponsored

Wanneer je bijvoorbeeld op Instagram een grote groep met volgers hebt dan ben je interessant voor bedrijven. Deze zien jouw graag met hun product op de foto gaan zodat de volgers ook interesse krijgen voor het merk en zijn producten.

In de begintijd van social media volstond het voor bedrijven om een product gratis te verstrekken. Tegenwoordig moeten dezelfde bedrijven de portemonnee trekken om hun product samen met een influential op de foto te krijgen.

Na de wildgroei van de hele influentials-industrie zijn er in diverse landen gedragsregels opgesteld waarmee de overheid wil voorkomen dat de lezers/volgers niet op de hoogte zijn van het feit dat een bepaalde uiting betaald is door een bedrijf. In het Verenigd Koninkrijk zijn het afgelopen jaar honderden influentials op de vingers getikt omdat ze niet de opgestelde regels volgden.

Wat zijn de regels in Nederland?

In Nederland zijn de regels vastgelegd door de Stichting Reclame Code. Het meest belangrijke aspect van de regels is de transparantie. De influnetial moet duidelijk maken dat er voor een post of foto betaald is door de opdrachtgever. Dat kan door een disclaimer toe te voegen onderaan een blogpost of in de opmaak van de post of video duidelijk te maken dat het om een betaalde uiting gaat. Op Twitter kan worden volstaan met het toevoegen van een hastag zoals #Spon.

De diverse bloggers, vloggers en instagrammers lopen in principe niet zoveel risico. De Stichting Reclame Code kan geen boetes opleggen, maar dat kan de ACM wel. Deze boetes opleggen tot wel € 450.000 hoog, maar of dat ooit wel een is voorgekomen is niet bekend. Ook als de consument kun je een influential voor de rechter slepen wanneer hij of zij zich bedrogen voelt.

Iedereen die zijn geld aan het verdienen is op social media zou er wel goed aan doen deze regels in acht te nemen. Volgers hebben een soort van vertrouwensband met de influential en dat is een groot en belangrijk goed. Door deze band sta je als influential dicht bij de volger en kun je hem of haar beïnvloeden. Het niet-transparant zijn over samenwerkingen zou deze band ernstig kunnen beschadigen.

Bron: The Drum, Charlotte’s Law
Photo by Patrick Tomasso on Unsplash

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.