Zo voorkom je WhatsApp fraude

WhatsApp, zo voorkom je dat je gehacked wordt

Vrijwel iedereen heeft wel eens een raar berichtje gehad op WhatsApp of is zelfs gehacked geweest. De laatste paar maanden zijn de gevallen enorm hard toegenomen. Gelukkig is er heel veel wat je er aan kunt doen om dit te voorkomen.

Tip 1 Zet tweestapsverificatie aan

Deze tip geldt eigenlijk voor alle online diensten waarmee je werkt. Hiermee voer je een extra stap in voordat je kunt inloggen. Dat gaat doorgaans met een code doe je zelf gemaakt hebt of die je ontvangt via SMS. Hiermee voorkom je dat wanneer iemand achter je inloggevens komt ze ook daadwerkelijk in je account kunnen. Ze moeten daarvoor namelijk ook de code hebben, en die weet alleen jij.

Tweestapsverificatie instellen op WhatsApp

Ga naar instellingen in WhatsApp. Deze kun je vinden door op de drie stipjes rechtsboven te klikken. Klik daarna op Account en Verificatie in twee stappen. Daar kun je deze functie instellen en activeren.

Tip 2 Vertrouw vreemde berichten niet

De criminelen die deze fraude uitvoeren zijn heel slim en gewiekst. Kunnen ze niet in je account komen dan sturen ze je een berichtje wat zeer overtuigend is.

Dat kan een berichtje zijn van familie of vrienden waarin ze zeggen dat ze een nieuw nummer hebben. In de daaropvolgende situatie laten ze vaak doorschemeren dat ze geldproblemen hebben. Wanneer jij daar op in gaat zullen ze om geld vragen.

De meest eenvoudige manier om dit te controleren is deze persoon te bellen. Bel ze op het nummer dat je al van hen hebt. Criminelen gebruiken vaak stemfragmenten van social media om toch een bekende stem aan de lijn te kunnen laten horen.

Wat moet je doen om je WhatsApp weer terug te krijgen?

Op de website van WhatsApp staat de volgende instructie.

Wanneer je WhatsApp gehacked is verwijder dan de app van je telefoon en installeer hem direct opnieuw. Bij installatie zal je gevraagd worden om de 6-cijferige code die je per SMS zal ontvangen. Vanaf dat moment zal de fraudeur geen toegang meer hebben tot je account en kun je weer inloggen en je app gebruiken.

7 dagen wachten

Het kan zijn dat de fraudeur een tweestapsverificatie heeft ingevoerd en je niet direct je account in kan. Dan zit er niets anders op dan 7 dagen te wachten en weer in te loggen en zelf een nieuwe code voor de tweestapsverificatie te regelen.

Meer informatie over fraude en hoe deze te verhelpen kun je vinden op fraudehelpdesk

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.