vertrouwen

Consumenten vertrouwen bedrijven niet wanneer het om data gaat

Wanneer je als consument je gegevens achterlaat van vertrouw je erop dat deze met zorg behandeld worden. De afgelopen jaren is gebleken dat vertrouwen meer dan eens geschaad is door verschillende bedrijven. Een onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de consumenten bedrijven niet vertrouwd wanneer het om data gaat.

Privacy

Onlangs ging de nieuwe privacywetgeving (AVG) van start in Europa. Als gevolg daarvan heeft de consument een tsunami van berichten over zich heen gehad. Daardoor is men zich veel bewuster geworden van de huidige staat van de privacy. Als consument maak je je zorgen om je privacy maar ook om de manier waarop bedrijven met je persoonlijke gegevens omgaan.

Salesforce Research heeft het Trends in Customer Trust-rapport uitgebracht. Uit dat rapport blijkt dat 59% van de consumenten gelooft dat hun persoonlijke informatie mogelijk op straat komt door een data-lek. Sterker nog, 54% van de respondenten denkt niet dat organisaties het beste met ze voor hebben en dat de kans groot is dat persoonlijke gegevens op straat komen te liggen.

Er is dus een vertrouwenscrisis tussen bedrijf en consument en dat is een probleem. Als bedrijf wil je loyaliteit van je klant en dat deze zonder na te denken weer bij je koopt. Aan loyaliteit ligt vertrouwen ten grondslag. Het onderzoek laat zien dat 95% van de consumenten geneigd is om loyaal te zijn aan een organisatie die ze vertrouwen en 92% van hen zou eerder aanvullende producten kopen of diensten afnemen. Bovendien beveelt 93% van de respondenten een organisatie aan die ze vertrouwen.

privacy
privacy

Vertrouwen

Hoewel we willen dat bedrijven weinig of niks van ons weten willen we onze aanbiedingen wel zoveel mogelijk toegespitst op onze behoeftes ontvangen. Wanneer we deze gepersonaliseerde berichten ontvangen zegt 54% dat deze nog wel een stuk beter kunnen. Verder is de persoonlijke behandeling belangrijk.

Transparantie is belangrijk voor de consument. Wanneer het bedrijf in kwestie gewoon duidelijk is in wat ze met de data doen en hoe ze het beschermen dan zal het vertrouwen toenemen. Het is niet genoeg als bedrijven zeggen dat ze de veiligheid en privacy van klantdata serieus nemen, maar ze moeten laten zien hoe ze dit doen en de klant zelf laten beslissen welke informatie gebruikt mag worden.

Bron: Persbericht
Photo by rawpixel on Unsplash

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.