T-Mobile neemt Tele2 over, vloek of een zegen?

Het was ‘Breaking News’ voor iedereen met interesse in de Telecom-wereld. De nummer drie provider T-Mobile neemt de vierde en laatste provider Tele2 over. We gaan van vier providers terug naar drie providers waarna de discussie ontstaat of dit goed is of slecht voor de consument.

Tele2

Het concern had de vierde licentie in Nederland juist gekregen om de concurrentie te bevorderen. Nu vijf jaar nadat ze gestart waren worden ze ingelijfd door T-Mobile. Vijf jaar is niet geheel toevallig de termijn dat Tele 2 niets met zijn licentie mocht doen wat betreft verkoop.

Tele2 beschikte alleen over een eigen netwerk voor data en niet voor spraak. Dat laatste werd afgenomen bij KPN en dat was tegelijkertijd ook weer een concurrent. Om daar zo weinig mogelijk gebruik van te maken verkocht Tele2 alleen toestellen die gebruik konden maken van VOLTE (Voice Over LTE). Deze techniek laat de gebruikers bellen over een data-verbinding.
De reclames en de winkels zijn fris en modern en spreken de jongere doelgroep aan. Maar toch besloot het bedrijf zich te laten overnemen door T-Mobile, de nummer drie provider van Nederland. Voor nu de vraag of we hier als consument nu wel of niet geholpen mee zijn.

Marktaandeel

Het is eerst van belang om te kijken hoe de markt verdeeld is tussen de providers met een eigen netwerk. KPN is de grootste met ruim 42%, gevolgd door VodafoneZiggo met 32,5%, T-Mobile met 21% en als laatste en met grote afstand Tele2 met een bescheiden marktaandeel van bijna 4%.

Telecom marktaandeel

Na vijf jaar knokken en heel veel investeren in marketing heeft het bedrijf Tele2 maar een marktaandeel van 4 procent. Dat komt niet eens in de buurt van de 20% die het bedrijf zichzelf ten doel had gesteld. Blijkbaar is Nederland te klein voor vier providers en gooit Tele2 de handdoek in de ring en gaat samen met T-Mobile.

Is dit goed voor ons als consument?

Mijn eerste reactie was dat dit een slechte zaak is voor ons als consument. Meer partijen geeft meer mogelijkheden, meer concurrentie en dus scherpere prijzen. Maar wanneer je het marktaandeel bekijkt en weet dat Tele2 zwaar moest investeren in marketing begrijp je dat ze dat nooit lang vol hadden kunnen houden.  De consument is gebaat bij concurrentie maar wel van een aantal bedrijven dat deze concurrentie ook daadwerkelijk aan kan en kan volhouden. We houden nu 3 sterke partijen over die elkaar te lijf zullen gaan om de gunst van de consument.
En concurrentie gaat niet alleen wie de laagste prijs heeft maar ook wie de beste kwaliteit, diensten en innovatie biedt. We steunen elke dag zwaar op onze smartphone en de consument heeft best wel wat over voor een goede provider.

Ik ben benieuwd of KPN en VodafoneZiggo ook met een Unlimited-aanbod zullen komen. Tot nu toe bood alleen T-mobile en Tele 2 dat aan. Door de overname verwerft T-Mobile ook de unlimited-klanten van Tele2 die overigens fors minder betaalden dan de unlimited-gebruikers van T-Mobile.

Conclusie

Laten we ervan uitgaan dat het samengaan van deze twee partijen gunstig is voor ons als consument. Er ontstaat een markt met drie sterke partijen die elkaar hopelijk niet alleen op prijs maar ook op kwaliteit gaan bestrijden.

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.