foto smartphone

Met Galaxy AI kan Samsung eindelijk ergens over praten dan de camera…ow wacht..

Onlangs presenteerde Samsung zijn nieuwe paradepaardje aan de wereld. Met de Samsung Galaxy S24 zijn we bijna toe aan een jubileum van een model dat wat mij betreft nog maar moeilijk vernieuwd.

Smartphones zijn klaar

In mijn 15 jaar voor Androidworld heb ik de opkomst van de smartphone met Android mogen meemaken. In deze tijd zijn er maar twee echte grootheden geweest wat betreft marktaandeel. HTC heeft de eerste jaren echt gedomineerd maar werd al snel ingehaald door Samsung. Met de Galaxy S-series slaagde het bedrijf erin om elk jaar weer me teen verbetering en een vernieuwing te komen.

Het sleutelwoord hier is ‘vernieuwing‘ want dat is tegenwoordig niet meer de drijvende factor achter de aankoop van een nieuwe smartphone. We mogen trots en blij zijn dat de wereld van smartphones geen slechte producten meer kent. Ga naar een winkel met een budget van 300-500 euro en je koopt een prima product. Goeie camera, accu die lang meegaat, fijn scherm, prima.

Elk model dat nu uitgebracht wordt heeft geen zichtbare vernieuwing meer. Alles vindt plaats in de details in de software en interne hardware. In 99 van de 100 keer zit deze verbetering in de camera of de software van de camera.

De camera is goed genoeg

De afgelopen jaren was de camera wel degelijk het stuk van de smartphone waar een merk het verschil mee kon maken. Meer megapixels, meer camera’s, slow-motion, inzoomen en ga zo maar door.

Wanneer je nu naar de nieuwe modellen kijkt zien we alleen marginale verbeteringen van de verbeteringen van de nieuwe functies die allemaal met de camera te maken hebben. En laten we eerlijk zijn, wat moet je ermee? Een foto is op een gegeven moment gewoon goed, je kunt er alle techniek instoppen maar wanner John of Janet geen idee heeft wat hij of zij doet krijg je toch gewoon een lelijke foto.

Toch gaat het weer over de camera

We praten al heel lang over AI en machine learning maar eindelijk kunnen we het ook goed toepassen in een smartphone. Door de versnelling in ontwikkeling van AI kunnen de smartphonefabrikanten weer vernieuwen. En dat komt onder andere Samsung erg goed uit voor zijn Galaxy S-serie. Want vernieuwen aan de buitenkant is praktisch niet meer mogelijk. Daarvoor hebben we de Galaxy Fold en de Galaxy Flip, en ook die vliegen nog niet echt de winkel uit (aanname).

Vanaf nu kan men over iets anders praten dan alleen de camera. Doordat de gemiddelde koper het afgelopen jaar zoveel heeft meegekregen over de ontwikkeling en de toepassing van Kunstmatige Intelligentie (AI), kunnen ze ook echt begrijpen waar je het over hebt. Dat geeft nieuwe mogelijkheden voor smartphonemerken om te differentieeren.

Dus Samsung kan eindelijk een iets ander en vooral breder verhaal vertellen over zijn smartphone. Ik zeg ‘iets’ want helaas gaat 80% van de Galaxy AI TOCH weer over de camera. Enige lichtpuntje is de Circle to Search integratie die Samsung samen met Google heeft gedaan.

Overigens snap ik wel dat Samsung en andere merken vooral op de camera zitten. Het is namelijk waar de consument het makkelijkste mee te overtuigen is. Wanneer hij of zij een winkel binnenloopt en de verkoper vraagt wat er belangrijk is aan de smartphone, krijg je maar een antwoord. “Ja ik wil wel goede foto’s kunnen maken” en voor je het weet loop je met een (te) dure smartphone de winkel uit.

Ik hoop echt dat Samsung met zijn zijn jubileum model echt gaat uitpakken. Dat ze de toon zetten voor de tweede jeugd van de smartphone, want momenteel is de smartphone een grijze duif.

Photo by Dayne Topkin on Unsplash

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.