Unilever

Unilever dreigt “wij stoppen met ads op social media”

De hoofd Marketing van Unilever heeft tijdens een congres ferme taal geuit richting de eigenaren van de grote sociale platformen. Het bedrijf denkt er over na om zijn advertentiebudgetten voor YouTube en Facebook terug te trekken.

Dreigen

Niet iedereen zal bang worden van een dergelijk dreigement maar bij de accountmanagers van YouTube en Facebook zullen ze wel slecht slapen. Unilever is namelijk een hele grote adverteerder die hele diepe zakken heeft. Het marketingbudget van dit bedrijf is 7.7 miljard groot en daarvan gaat een substantieel deel naar grote spelers als Google en Facebook.

Maar dat zou zomaar eens kunnen stoppen want Unilever heeft laten weten niet op sites te willen adverteren die niet genoeg doen om kinderen te beschermen en de verspreiding van haat te voorkomen. De laatste tijd zijn er problemen rondom dit onderwerp want adverteerders zagen hun advertenties terug bij video’s van onder andere schaars geklede kinderen. Ook werden er reclames getoond bij video’s van partijen die haat zaaiden zoals IS.

Geen enkel bedrijf wil met dit soort zaken geassocieerd worden en daarom is er steeds vaker actie vanuit de adverteerder zelf. Er is in de marketing namelijk een gouden regel en die luidt “wie betaald die bepaalt”. Gelukkig gaat deze spreuk in journalistieke zin niet op maar wel wanneer het gaat om het plaatsen van advertenties. Zolang bedrijven zoals Google, Facebook en dergelijke niet hun best doen om bovengenoemde content te filteren vanaf het platform zal het vaker voorkomen dat bedrijven hun budget naar beneden bijstellen.

Het bedrijf Procter & Gamble sneed eerder ook in de online budgetten maar vanwege een hele andere reden. P&G zag niet altijd meer de toegevoegde waarde van sommige online reclames. Er worden steeds meer nieuwe vormen bedacht waar het rendement niet direct meetbaar is. En dat laatste is wel waar het om gaat in de business.

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.